miercuri, 25 iunie 2014

Prietenii

 Radu si Ionel erau prieteni buni, desi Radu era mai mare. El era elev in clasa a II-a iar Ionel nu era inca scolar. Intr-o zi, Radu a venit in vizita la prietenul sau care se juca in curte cu un vaporas de tinichea.
- Buna ziua, Ionele!
- Buna ziua, Radule! Hai sa ne jucam "de-a vaporul"!
- Bine, se invoi Radu, dar eu vreau sa fiu capitanul.
- Cum sa fii tu? Doar e vaporul meu!

- Da, dar eu ma pricep la vapoare si apoi sunt si mai mare.
- Ei, si! facu Ionel. Eu am un unchi marinar. Chiar el mi l-a adus.
- Atunci spune din ce se compune un vapor?
- Din fier. Cine nu stie asta?
- Eu nu te-am intrebat din ce e facut, ci din ce se compune, zambi Radu.
- Spune tu, daca esti asa priceput!
Radu lua vaporul si incepu:
- Uite partea asta ascutita din fata se numeste prora. Partii din spate i se spune pupa. Partea care sta in apa se numeste ...
- Arena, striga ionel.
- Nu. Arena e scena cu rumegus de la circ, unde fac tumbe clovnii. Aceasta se numeste carena.
Ionel se inrosi pana in varful urechilor. Cum de uitase tot ce-l invatase unchiul sau, marinarul?

Necajit, smulse din mainile prietenului sau vaporasul si, ara sa mai spuna o vorba, intra in casa.
Radu, ramas singur, pleca acasa neintelegand de ce se suparase Ionel.
- Ti-a plecat prietenul? il intreba mama pe Ionel.
- A plecat. Nu stie sa se joace si Ionel povesti mamei toata intamplarea, neuitand sa spuna cum l-a lasat "ca pe un caraghios in curte".
- Va sa zica, n-a plecat el? L-ai gonit tu prin purtarea ta. Te rog sa te duci sa-i ceri iertare!
- Cum o sa-i cer? ce, el e om mare? E un copil ca si mine.
- Ai sa te duci si ai sa-ti recunosti greseala! Nu numai oamenilor mari li se cere iertare, spuse mama.
Ionel incepu sa planga. Mama insa il lua de mana si-l scoase afara zicandu-i:
- Du-te acum!
Ionel, vazand ca n-are incotro, se indrepta spre casa lui Radu si suna la usa.
Radu ii deschise usa.
- Am venit... am venit... sa te rog... sa ma ierti.
- Daca ai venit, intra! spuse Radu, simtind sfiala prietenului. 
 Radu scoase dintr-un sertar o locomotiva.
-  Hai sa ne jucam "de-a locomotiva".
- Hai!  facu Ionel.
- Dar tu stii din ce se compune o locomotiva?
- Cred ca nu stiu...
Radu privi in ochii lui Ionel si i se paru ca citeste in ei: "Prea faci pe grozavul!" si-n loc sa-i spuna din ce se compune o locomotiva, scose o carte din raftul bibliotecii, pe care i-o intinse lui Ionel.
- Tine-o! Aici scrie si despre vapoare si despre locomotive si despre trenuri si avioane.
- Ce sa fac cu ea? Eu nu stiu sa citesc.
- Nu-i nimic. Ia-o cu tine! Uita-te la poze si, la anul, cand vei invata sa citesti, vei afla multe din ea.
Apoi copiii incepura sa se joace "de-a trenul".


 Activitati in completarea cunostintelor:

Deseneaza si tu un tren dupa modelul de mai jos. Colorati-l in culori vesele:

 Uneste punctele si coloreaza imaginea care a reiesit:



"Care casa plutitoare 
Peste mari e calatoare?" 
(Vaporul)


"Care gasca n-are viata
Si pe apa se rasfata?" 
(Barca)


"Cin' se urca pe catarg,
Ca sa fluture in larg?"

(Steagul)

"Un balaur lung de fier
Alearga pe multe roate
S-aduce pe santier
Marfuri multe de departe!"
(Trenul)

 Si un cantecel ce, sper , sa va bucure!
Laurentino Prado - "Cu vaporul Jucarie"

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu

Director WEB Mocka

Top-siteuri

TOP-SITEURI - Cele mai vizitate siteuri astazi